Wednesday, July 18, 2012

MANCHESTER TERMAHAL

HUTANG yang ditanggung United juga tinggi yang mana pemiliknya sedang cuba mengatasi masalah tersebut dengan menjual saham.


AMERIKA SYARIKAT - Kelab gergasi England, Manchester United telah disenaraikan sebagai pasukan paling bernilai di dunia, menurut undian yang dilakukan majalah Forbes.
Juara Sepanyol, Real Madrid menduduki tempat kedua, manakala Arsenal jatuh tiga anak tangga dengan menghuni tangga ke-10 di dalam carta 50 pasukan sukan paling bernilai yang turut menyenaraikan pasukan bola sepak Amerika Syarikat (NFL).
Juara 19 kali Liga Perdana England, United dianggarkan memiliki wang berjumlah £1.42 bilion (RM7 bilion) pada tahun lalu, kini meningkat menjadi £1.86 bilion (RM9 bilion), sekali gus melebihi 19 peratus mengatasi Real yang memiliki £1.2 bilion (RM5 bilion).
Dalam carta yang mana keseluruhan pendapatan industri sukan berjumlah £33 bilion (RM162 bilion) itu, ia termasuk tujuh pasukan bola sepak paling bernilai dengan Barcelona naik 18 anak tangga untuk menduduki tangga kelapan.
United yang dimiliki oleh keluarga Glazer yang juga merupakan pemiliki NFL Tampa Bay Buccaneers, harus berterima kasih kepada penaja-penaja yang membiayai The Red Devils, sekali gus meletakkan pasukan bimbingan Alex Ferguson muncul sebagai kelab paling bernilai.
Penaja United, syarikat insurans, Aon telah membayar kepada United sebanyak £19.8 juta (RM97 juta) sebagai syarat meletakkan nama syarikat pada jersi United sehingga 2014.
Selain itu, DHL Express yang juga bertindak sebagai penaja United dengan menandatangani kontrak empat tahun dilaporkan bernilai £40 juta (RM197 juta) apabila menaja jersi sesi latihan United.
Penajaan DHL itu menjadikan sebagai penaja pertama yang membiayai jersi sesi latihan pasukan di dalam sejarah England.
Sementara itu, pengeluar barangan sukan, Nike seperti biasa telah mencapai persetujuan bersama United yang mana kontraknya dianggarkan bernilai £25 juta (RM123 juta) setiap tahun. - Agensi

No comments:

Post a Comment